Sokół to nazwa polskich motocykli produkowanych
w latach 1934-1939 w Państwowych Zakładach Inżynierii (PZInż)
w Warszawie. Nazwa ta pojawiła się po raz pierwszy dla oznaczenie
motocykla turystycznego Sokół 600 RT, następnie w 1936 nazwano tak produkowany już
ciężki motocykl CWS M111. Motocykle Sokół 1000 i 600 były najbardziej znanymi polskimi
motocyklami przed wojną, stanowiły etatowe wyposażenie wojska. Tuż przed wojną wprowadzono
jeszcze model Sokół 200, wyprodukowany w nielicznej serii.
Sokół 1000 M111 (CWS M111)
Silnik:
- typ: czterosuw chłodzony powietrzem
- liczba cylindrów: 2
- układ: widlasty
- pojemność skokowa: 995 cm3, średnica x skok tłoka: 83 x 92
- stopień sprężania: 5:1
- moc maksymalna przy obr/min: 22 KM przy 4000 obr/min
- zasilanie: gaźnik Zenith MC 22
- smarowanie: pompą mechaniczną z ręcznym wspomaganiem lub obiegową.
- prądnica: Bosch RD lub Era RD 6V 45W
- akumulator: ZAT Tudor 6V 20 Ah
- zapłon bateryjny: rozdzielacz Bosch lub przerywacz Magnet z dwuiskrową cewką
Przeniesienie napędu
Silnik
- sprzęgło: skośne koła zębate
- sprzęgło: wielotarczowe, mokre, sterowanie nożnie
- skrzynia biegów: trzystopniowa z ręczną zmianą
- napęd tylnego koła: łańcuch
powiekszenie
Wymiary
Masy
- masa bez wózka: 270 kg
- masa z wózkiem: 375 kg
- dopuszczalna masa całkowita: 655 kg
Pojemności
- zbiornik paliwa: 20 l
- zbiornik oleju: 3 l
Dane eksploatacyjne
- prędkość maksymalna: 100 km/h
- zużycie paliwa: 7,5 l/100 km
- zużycie oleju: 0,3 l/100 km
Inne:
- główny konstruktor: inż. Zygmunt Okołów
- konstruktor przyczepy bocznej: inż. Stanisław Panczakiewicz
- wyprodukowano: ok. 3400
- cena: 4200 zł w 1935 r.
Junak model M07
W latach 1956-1965 wyprodukowano łącznie 91 400 motocykli Junak,
w tym ok. 10 000 szt. modelu M07, a także rajdowe typu M07-R, crossowe typu M07-C,
2500 trójkołowców typu B20 (dostawczy ze skrzynią z plandeką) oraz 8500 wózków bocznych
typów WB1 i W03. Produkowany był w SFM w Szczecinie, silniki typu S03 do wszystkich modeli Junaka produkowane były przez Zakłady Sprzętu Motoryzacyjnego w Łodzi.
Konstruktorzy: inż. Karol Wójcicki, inż. Stefan Poraziński Lata produkcji: 1956-1959
- Silnik: jednocylindrowy, czterosuwowy, górnozaworowy.
- Pojemność skokowa: 349 cm3.
- Stopień sprężania: 7:1.
- Moc maksymalna: 17 KM przy 5500 obr./min.
- Sprzęgło: mokre, wielotarczowe.
- Skrzynia biegów: o czterech przełożeniach, sterowana nożnie.
- Rama: kołyskowa, podwójna, zamknięta.
- Zawieszenie przednie: teleskopowe, z tłumieniem olejowym.
- Zawieszenie tylne: teleskopowe na wahaczu z tłumieniem olejowym.
- Hamulce: szczękowe mechaniczne, przedni ręczny, tylny nożny.
- Masa własna: 170 kg.
- Zużycie paliwa: 3,5 : 4 l/ 100 km.
- Prędkość maksymalna: 115 km/h.
powiększenie
AUTOR : DARIUSZ ZBROSZCZYK |
|