Ta strona ma na celu przybliżenie danych technicznych opisywanych motocykli

powrót
Sokół to nazwa polskich motocykli produkowanych w latach 1934-1939 w Państwowych Zakładach Inżynierii (PZInż) w Warszawie. Nazwa ta pojawiła się po raz pierwszy dla oznaczenie motocykla turystycznego Sokół 600 RT, następnie w 1936 nazwano tak produkowany już ciężki motocykl CWS M111. Motocykle Sokół 1000 i 600 były najbardziej znanymi polskimi motocyklami przed wojną, stanowiły etatowe wyposażenie wojska. Tuż przed wojną wprowadzono jeszcze model Sokół 200, wyprodukowany w nielicznej serii.

Sokół 1000 M111 (CWS M111)

Silnik:

  • typ: czterosuw chłodzony powietrzem
  • liczba cylindrów: 2
  • układ: widlasty
  • pojemność skokowa: 995 cm3, średnica x skok tłoka: 83 x 92
  • stopień sprężania: 5:1
  • moc maksymalna przy obr/min: 22 KM przy 4000 obr/min
  • zasilanie: gaźnik Zenith MC 22
  • smarowanie: pompą mechaniczną z ręcznym wspomaganiem lub obiegową.
  • prądnica: Bosch RD lub Era RD 6V 45W
  • akumulator: ZAT Tudor 6V 20 Ah
  • zapłon bateryjny: rozdzielacz Bosch lub przerywacz Magnet z dwuiskrową cewką

Przeniesienie napędu


Silnik
  • sprzęgło: skośne koła zębate
  • sprzęgło: wielotarczowe, mokre, sterowanie nożnie
  • skrzynia biegów: trzystopniowa z ręczną zmianą
  • napęd tylnego koła: łańcuch

powiekszenie

Wymiary

  • długość z wózkiem: 2270 mm

  • szerokość z wózkiem: 800 mm
  • wysokość z wózkiem: 1135 mm
  • rozstaw osi: 1464 mm

Masy
  • masa bez wózka: 270 kg
  • masa z wózkiem: 375 kg
  • dopuszczalna masa całkowita: 655 kg
Pojemności
  • zbiornik paliwa: 20 l
  • zbiornik oleju: 3 l
Dane eksploatacyjne
  • prędkość maksymalna: 100 km/h
  • zużycie paliwa: 7,5 l/100 km
  • zużycie oleju: 0,3 l/100 km
Inne:
  • główny konstruktor: inż. Zygmunt Okołów
  • konstruktor przyczepy bocznej: inż. Stanisław Panczakiewicz
  • wyprodukowano: ok. 3400
  • cena: 4200 zł w 1935 r.

Junak model M07


W latach 1956-1965 wyprodukowano łącznie 91 400 motocykli Junak, w tym ok. 10 000 szt. modelu M07, a także rajdowe typu M07-R, crossowe typu M07-C, 2500 trójkołowców typu B20 (dostawczy ze skrzynią z plandeką) oraz 8500 wózków bocznych typów WB1 i W03. Produkowany był w SFM w Szczecinie, silniki typu S03 do wszystkich modeli Junaka produkowane były przez Zakłady Sprzętu Motoryzacyjnego w Łodzi.

Konstruktorzy: inż. Karol Wójcicki, inż. Stefan Poraziński Lata produkcji: 1956-1959

  • Silnik: jednocylindrowy, czterosuwowy, górnozaworowy.
  • Pojemność skokowa: 349 cm3.
  • Stopień sprężania: 7:1.
  • Moc maksymalna: 17 KM przy 5500 obr./min.
  • Sprzęgło: mokre, wielotarczowe.
  • Skrzynia biegów: o czterech przełożeniach, sterowana nożnie.
  • Rama: kołyskowa, podwójna, zamknięta.
  • Zawieszenie przednie: teleskopowe, z tłumieniem olejowym.
  • Zawieszenie tylne: teleskopowe na wahaczu z tłumieniem olejowym.
  • Hamulce: szczękowe mechaniczne, przedni ręczny, tylny nożny.
  • Masa własna: 170 kg.
  • Zużycie paliwa: 3,5 : 4 l/ 100 km.
  • Prędkość maksymalna: 115 km/h.

powiększenie



AUTOR : DARIUSZ ZBROSZCZYK


>>>>>>POWRÓT<<<<<<<<>